Återkommande frågor – Tv – Bredband

Föreningen har ett avtal med Telia Fiberanslutning.

I din månadsavgift till föreningen ingår Bredband 100/100, TV Grundutbud samt IP-telefoni.

Till varje lägenhet ska det finnas 2 st TV mottagare, dessa tillhör lägenheten och ska lämnas över vid en försäljning till den nya ägaren tillsammans med övrig IT-utrustning.


Fråga:  Min TV box har slutat fungera

Svar: Kontrollera alltid att du har en fungerande internetuppkoppling, prova att starta om boxen genom att dra ut strömsladden och vänta ett par sekunder innan du startar den igen. Skulle detta ändå inte hjälpa så ringer du Telia på 90200 och felanmäler.

En box eller fjärrkontroll som har gått sönder ska bytas ut av lägenhetsinnehavaren själv, även detta anmäler du på 90200.


Fråga: Jag har störningar på bilden.

Svar: Förutom att göra en omstart av din utrustning så är det också viktigt att de uttag i väggen som du använder för TV inte delas av annan utrustning. Att sätta en switch till exempel för att dela uttaget mellan ex. tv och mediaspelare kommer att störa signalen för TV.

 

För att starta om utrustningen gör du följande:

Börja med att dra ut kontakterna på;

  • Routern
  • TV-boxen
  • Mediaomvandlaren (Den dosan som sitter inne i plåtskåpet)
  1. Sätt i Mediaomvandlarens kontakt igen.
  2. Därefter väntar ni i minst 5 min innan ni sätter i Routern.
  3. Vänta ytterligare minst 5 min med att sätta igång TV-boxen.
Om det fortfarande inte fungerar så kontakta Telias support på 90 200.